perjantai 7. kesäkuuta 2013

Suomesta Puolaan

Kerron tässä nyt eli tulevat erikoispostaukset liittyvät Dragonin elämää Puolassa ja tässä tulee nyt olemaan ensimmäinen postaus.Osa jo tiesi ennen lähtöämme Puolaan että menemme sinne.Me ollaan täällä Puolassa ainaskin kaksi kuukautta ja tarkoitus olisi käydä mahdollisimman paljon mielenkiintoisissa paikoissa.Matka Puolaan kesti viikon, koska mentiin junalla sinne.Lentokoneella ensin aateltiin mennä, mutta kun kuulin koiran hinnan niin olin aivan sanaton, joten päätettiin mennä junalla.Koiran hinta(ilman kantokoppaa) oli 1800e ja se aika suuri summa pelkästä koirasta, kun yksi ihminen maksoi 150e.Noniin mennään suoraan tekstiin.

Maanantaina herätys oli sit klo 7.00, koska bussi Hesaan lähti jo kahdeksan aikoihin.Alettiin sitten siinä pakata loput tavarat matkalaukkuihin ja kyllähän niitä laukkuja kertyikin todella paljon, vaikka ensisilmäyksellä näytti että tavaroita ois ollut todella vähän.Lähdettiin kohti bussia noin klo 7.30.Onneksi bussi oli aika lähellä kotia niin ei tarvinnut kauheen pitkää matkaa mennä tavaroitten kanssa.Saavuttuamme bussiin niin siellä oli sit vain pari paikka vapaana minne sit istahdettiin ja D keskellä käytävää makoili, vaikka käytävä olikin aika ahdas.Bussi meni onneksi aika nopeasti joten oltiin Hesas noin kahden tunnin kuluttua ja bussi vei sit meidät suoraan satamalle mistä sitten lähdettiin hakemaan lippuja Linda Lineen, joka siis meni Viroon.Liput tuli ostettua vihdoin ja ennenkun laiva tuli satamaan niin lähdin vielä pissattamaan koiraa ja löydettiinkin sataman läheltä hieno puisto missä Dragon kävi pissaamassa ja odotin että tekis myös kakan ennen matkaa, mutta ei se sit tehnyt mikä vähän huolestutti kun se ei ollut tehnyt tarpeitaansa kolmeen tuntiin + vielä edessä oli kahden tunnin matka Viroon.Onneksi kuonokoppa oli mukana koska ilman sitä D ei ois voinut mennä laivaan.
Ketutti vähän kun pienet koirat saivat mennä ilman kuonokoppaa laivaan mutta isot saivat vasta mennä kun niillä oli kuonokoppa.Dragon ei yhtään kyllä tykänny siitä kuonokopasta, yritti vaan ottaa sitä koko ajan pois ja kattoa kaikkia vihasella ilmeellä.Laivassa pistettiin kaikki tavarat yhteen paikkaan ja istahdettiin penkeille ja Dragon nukahti jo lattialle alle viidessä minuutissa.Matkan varrella vastaan tuli parikymmentä valkoposkihanhea ja jotsenia.Pitkän laivamatkan jälkeen saavuttiin Viron satamaan ja sataman vieressä oli kyllä todella upea paikka minne lähdettiin Dragonin kanssa ja vihdoin se teke ison kakan.Käveltiin kohti schnellin hotellia joka oli jo tilattu trivagossa, mistä saatiin kyseinen hotelli 40 eurolla ja normaali hinta ois ollut 100e.
D on ihan poikki hotellissa

puistossa
Schnellin hotellissa heitettiin kaikki tavarat huoneeseen ja levättiin hetki.Parin minuutin kulutta piti hakea jotain syötävää matkalle ja sanon suoraan että Tallinnassa on todella paljon erilaisia ja todella hyviä ruokia,ihmiset ovat hyvin auttavaisia ja kadut todella siistit.Koko maanantaina en nähnyt muutakun vain yhden pikku tupakan maassa enkä yhtäkään koiranpaskaa missään.Kun ruoka oli ostettu niin kävin hakemaan Dragonin hotellista ja lähdettiin kohti yhtä isoa puistoa joka oli ihan hotellin vieressä :)Puistossa oli pari isoa suihkulähdettä ja iso keskikokoinen järvi missä uiskenteli sorsia mitä Dragon halusi säikäytellä koko ajan.Puisto oli todella rauhallinen joten päästin Dragonin vapaaksi ja hyvin se totteli eikä lähtenyt liian kauas.Kastanioita oli koko puiston ympärillä ja ihana tuoksu oli niitten ansioista koko puistossa.Oltiin puistossa vähän yli tunti ja lähdin sit kohti hotellia.Kello oli melkein yhdeksän, joten katselin hetken aikaa telkkua ja sit menin nukkumaan, koska juna Valgaan lähtee ennen kuutta joten herätys oli aika aikasin.Aamulla äkkiä kävin pesemässä hampaat ja Dragon sai vähän ruokaa ja vettä.Paikalla ensiksi ei ollut ketään, mutta hetken kuluttua kun juna saapui niin porukkaa alkoi jo tulemaan, joten heti äkkiä hypättiin junan kyytiin ettei jouduttais olla ruuhkan keskellä.Otetiin paikat aika alusta koska siellä oli ainaskin Dragonille paikka missä se pysty levätä.Koko juna oli kauheen kuuma ja hikeä valui joka paikasta.Dragonin päälle pistetiin todella ohut sellainen valkoinen pyyhe päälle, joka oli kasteltu kylmällä vedellä ettei sillä ois kuuma.Vettä annoin todella vähän, koska  Valgaan matka kesti kolme tuntia ja jos D olisi halunnu kesken matkan mennä pissalle niin ei sitä olis voinut videä ulos pissattavaksi, koska juna pysähtyi joissakin kohdin vain pariksi sekunniksi ja itse olisin jäänyt junan kyydistä pois ja olisin joutunut odottamaan 24 tuntia seuraavaa junaa.Onneksi niin ei käynyt.Vihdoin kolmen tunnin kulutta päästiin Valgaan mistä ostettiin liput Riikaan.Siinä samalla kävin pissattamassa äkkiä Dragonin ja tulihan siltä paljon pissaa ulos rakosta.D pissas melkein kolme minuuttia ja olin vaan koko ajan sillee "paljon pissaa sun rakkoon oikeen mahtuu".
15 minuutin kulutta juna saapui ja noustiin jälleen kerran junaan.Onneksi se juna oli ainaskin paljon viileämpi kuin edellinen ja tilavampi.Alussa Dragon oli vähän levoton mutta kyllä se sit siitä rauhoittui ja meni nukkumaan keskelle käytävää.Ihmiset tulivat jatkuvati rapsuttamaan sitä ja D oli täysin onnellinen.Sitten kun pääsimme Riikaan niin kello oli jo puoli neljä, joten käytiin Riikasaa hakemaan liput Daugavipilsiin missä sitten mentäis hotelliin nukkumaan.Kun sit vihdoin noustiin seuraavaan junaan niin Dragon katsoi mua sillä ilmeellä kuin se olisi sanonut "taasko junaan?Minne me oikein mennään?"
Parin minuutin kuluttua nukahdin tuolille ja heräsin aina silloin kun kuulutettiin missä paikassa oikein oltiin.Kattelin parin tunnin jälkeen ikkunasta ulos ja huomasin samalla paljon kauriita matkan varrella.Kun näin ensimmäisen kauriin Latviassa niin katoin sitä kaurista ja luulin ensimmäisenä et se on joku tekokauris kun se oli ihan jähmettynyt  paikalleen, mutta sit tiesin et ei varmaan minnekkään keskelle metsää aleta pistämään jotakin tekokaurista :DUlkona oli kauheen kuuma, vaikka junassa olikin viileetä vaikka siellä ei ollut tuuletusta.Päästiin lopulta Daugavipilsiin mistä ostettiin keskiviikkoa varten liput Vilnaan.Käveltiin pitkin Daugavipilsin katua kohti Lagota hotellia.Daugassakin oli todella siistiä ja todella ihanat maisematkin oli.Matkan varrelta löytyi myös todella hieno puisto missä Dragon teki tarpeensa ja haisteli jokaikistä puskaa.Hotellissa maksettiin huone ja D köllähti heti matolle kun ovi aukesi huoneeseen.Itse kävin peseytymässä äkkiä ja peiton alle nukkumaan.Aamulla herättiin kello kolmen maissa ja itse olin ihan kauheen väsynyt ja unipussut olivat edelleenkin silmissä.Dragon sai aamupalan ja vettä ja lähdettiin sitten kohti juna-asemaa.Ennenkun lähdettiin hotellista niin kassasta yksi nainen antoi meille matkaa varten evästä, mikä oli ihan hyvä juttu, kun aamulla en ehtinyt syödä yhtään mitään.
Matkalla juna-asemalle nähtiin todella paljon pulskia katukissoja ja Dragon katso niitä ihan kuin ne ois ollut sille jotain ruokaa:D
Daugavipilissä
Saavuttiin juna-asemalle hyvissä ajoin ja ennenkun juna tuli niin olin ehtinyt syödä yhden leivän ja jugurtin.Heitettiin matkalaukut ensimmäisenä junaan ja sitten vastan työnnettiin koira junaan.Dragon ei ensiksi halunnu ollenkaan nousta portaita ylös junaan, koska sen mielestä ne pari porrasta olivat liian korkealla.Lopulta onneksi se suostui tulemaan junaan ja lähdettiin etsimään meidän paikkoja.Oltiin ihan väsyneitä ja onneksi siellä junassa oli sängyt missä sitten minä, äiti ja Dragon saatiin nukkua rauhassa pari tuntia.Itse en nukahtanut heti vaan aloin piirtelemään jotain koiria ja toisesta sängystä kuului vain "grrrrhhhhgorhhhh".Kukas muukaan se olisi voinut olla kuin minun pikku mustakarhu.Lopulta olin ihan liian väsynyt tuhertamaan enään mitään joten pistin piirrustusvälineen takas reppuun ja otin peiton päälleni ja nukahdin.Päivällä juna saapui Vilnaan ja mentiin kauheita rappusia alas hakemaan seuraavaan junaan liput, joka menee Varsovaan.Hypättiin taas kerran seuraavan junan kyytiin.Tällä kertaa matka Varsovaan kesti yli kuusi tuntia, mutta onneksi siellä junassa oli viileetä ettei tarvinnut tukehtua kuumuuteen.Näin matkalla myös ensimmäiset kattohaikarani ja kun katoin niitä niin luulin et ne ois ollu edes vähän isompia :DDragon kerjäsi ruokaa yhdeltä vanhukselta joka oli juuri syömässä pizzaa.Sillä hetkellä Dragonilla ei oollut korvia, se vain katsoi koko ajan sitä pizzaa.
Varsovassa oltiin klo 21.00.
Dragon hyppäsi junasta pois katsomatta minne oli edes menossa, joten sit se kompastui junan portaille ja vinkasi.Lähdettiin viemaan sitten tavarat tavaroitten jättöpaikalle ja haettiin liput Krakovaan :)Kun liput tuli ostettua niin huomasin että Dragonin polvessa on kauheen syvä haava joka vuoti verta.Onneksi mukana oli yksi tikkinaru ja äiti sitten pisti Dragonin haavaan yhden tikin.Lopuksi haava desinfioitiin ja eikä siitä enään tullut verta.Lähdettiin kohti Krakovan junaa ennen kahta yöllä.Luulin että pääsisin nukkumaan kunolla junassa, koska juna Krakovaan kulki koko yön.No yksi huone oli ihan täynnä ja Dragon valtas itselleen kaksi paikkaa.Pistin sit tyynyn Dragonin pakaran päälle ja nukuin sit istuvalteen.Aamulla noin kello seitsemän heräsin ja katsoin kelloa.Dragon heräsi vasta silloin kun juna pysähtyi ja oli aika lähteä taloon.Kutsuttiin taksi viemään meitit asunolle ja ennen yhdeksää oltiin jo loma asunnossamme.Pistettiin paikkoija vähän kuntoon ja sen sellasta muuta juttua tehtiin.Dragon kipitti heti ensimmäisenä keittiöön ja sitten se löysi ihanan pehmeän sängyn minne se meni sit köllimään.Ihanaa viettää kaksi kuukautta Puolassa!

1. pikkukoiran omistaja7. kesäkuuta 2013 klo 10.11

ärsyttävää kun aina isot koirat leimataan kauheiksi aggressiivisiksi pedoiksi jotka raatelee kaikki ja sitten pienet koirat saa mennä miten lystää.

1. yks tyyppi just täällä Puolassa sano et se heitettiin koirineen bussista ulos,koska joku pikku koira räyhäs sen rotikoille :/

2. Vautsi, upea postaus! :)Tää oli yksi niistä harvoista postauksista jotka jaksan lukea mielenkiinnolla loppuun. :D +sait meikäläisestä uuden lukijan

1. Kiitoksia!Itse vähän mietin et onko toi postaus vähän sekava, mutta kiva jos tykkäät :)

3. Varmasti on hieno matka varsinkin kun on koira mukana. Epäilen kuitenkin että matka Puolaan oli todella raskas Dragonille. Mutta tsemppiä, jään odotteleen uutta postausta Puolasta! :)

1. Olisi vähän vaikeeta sille, mutta pärjäsi hienosti :)Kyllä niitä postauksia tulee sit kun kuviakin jaksaisin ottaa :D

4. Oih! Tätä oli tosi kiva lukea!

5. tää sun koiras on aika lihava... http://www.2puppies.com/sites/puppiesforsale/files/styles/ad-full/public/Dobermann-dog.jpg?itok=A--l7N-a

1. huomaa että tuo on vasta pentu ja silläkään ei ole kaikkea massaa tullut vielä.Dragonilla on jäänyt rintaan leikatusta kasvaimesta tuollainen patti, joka tekee siitä lihavan ja Dragonilla on paljon löysää nahkaa myös.Dragon painaa 51 kiloo, joten ei se ole yhtään lihava.

2. mitäs väliä vaikka kuvan koira onkin pentu? ei minkään koiran kuulu olla lihava! ihannepaino dobbereilla kylläkin on 32-45 kg.
      tässä täysikasvuinen dobberi http://files.kotisivukone.com/canidae.ota.fi/00nya2012/068.jpg joka varmaan on taas pentu (vaikka onkin kuvassa n. 5-v) sinun silmissä, kun ei ole lihavaksi syötetty.
      voit myös tutustua tähän kaavioon http://www.royalcanin.fi/images/stories/Uutistenkuvat/Painokaavio_kissa_koira.jpg

3. oot näköjään lukenut painoja jostain ylivanhasta wikipediasta.Paino riippuu myös koiran rakenteesta ja koosta.Dragonin säkä on 77cm jotain sen normaali paino pitäisi olla 52-54 kiloo ja 80 cm kokoisella dobberilla sen painon pitäisi olla vähintään 55 kiloo.Riippuu tietty dobermannin linjasta, koska Dragon on vanhaa linjaa, eikä joittenkin suomalaisten luikkulinjaa.

laske Dragonin painoon myös sen roikkuva patti ja kasvaimet kainaloista.

4. Anonyymin on helppo tulla sanomaan, kun ei uskalla näyttää omia kasvojaan. Koira on silloin ylipainoinen, kun se ei jaksa lenkkeillä eikä sillä ole virtaa mihinkaan. Dragon saa varmasti liikuntaa päivittäin. Kyllä iso koira ruokaa tarvitsee, ja koirilla on erilaisia rakenteita. Kyllä oma koiranikin lihavalta näyttää, mutta ihan normaalipainoinen on rakenteeseensa nähden.

5. juu pitkiä lenkkejä saa ja kerran päivässä ruokaa :)Ei eläinlääkäri ole todennut tätä ainaskaan lihavaksi koiraksi.Dragon rakastaa pitkiä metsälenkkejä, mutta jos on kauhee helle niin se ei jaksa lähtee oikein ulos.

6. http://www.blitzkrieger.com/breedhistory.html mikä "vanha linja"? vain tiineiden narttujen kohdalla olen nähnyt tätä "vanhaa linjaa" jota kovasti painotat. varmaan oma keksimäsi tuokin on ;) ja tätä "suomalaista luikkulinjaa" on ympäri mailman dobbereissa :D dobermanneilla kuuluu olla selkeä vatsalinja - linjoista viis.
      iso koira tarvitsee ruokaa kuten pienikin, mutta kohtuudella. lihavuuden on havaittu olevan yhteydessä syöpään ja kasvaimiin joissain määrin. ylipaino ei ole terveellistä kenellekkään eikä millekkään.
      sääli ja harmi koiran puolesta, kun omistaja (ja hänen faninsa) ovat ummistaneet silmänsä tälle tosiasialle :/ ei voi mittään... säälin vain koiraa.

the end.

6. Kompsin Irvikissaa. :) Kerrankin pitkä postaus minkä jaksaa lukea mielenkiinnolla loppuun asti!

7. Tää oli kyllä kiva postaus! Olis mahtavaa päästä itekin matkustamaan koirien kanssa ulkomaille tai edes kiertämään ympäri Suomea. :)

8. huhhei mikä hinta koiralla junassa! mä reissasin vuoden omalla pakettiautolla koiran kanssa. tuli huomattavasti halvemmaksi, kun maksaa vain dieselin hinnan! :D puolankin läpi kaksi kertaa tuli ajettua. reissu-juttuja voi käydä lukemassa blogista www.rebel-koira.blogspot.com

1. Meille se on ihan ok hinta, kun ei omisteta autoo :DMutta meenpä katsomaan tuota sun blogia.